Wereldwijs

Onze kinderen leven in een snel veranderende wereld. Dat betekent dat ze vaardigheden nodig hebben die passen bij de 21ste eeuw. Denk aan samenwerken, onderzoekend en ontdekkend leren en ICT-vaardigheden. Op De Rieburch bieden we boeiend, leuk en uitdagend onderwijs dat zo goed mogelijk aansluit bij de steeds sneller veranderende samenleving.

Wereldoriëntatie

Voor wereldoriëntatie gebruiken we de digitale methode Blink Wereld. Blink Wereld richt zich op onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschap en natuur en techniek worden in samenhang aangeboden. De thema’s sluiten hierbij onderling op elkaar aan. De verwerkingsopdrachten kunnen ook niet-digitaal worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan proefjes met luchtdruk, onderzoekjes rondom vulkanen, of het maken van een filmpje.

Digitaal

Al bij de kleuters starten we met digitale leermiddelen. Denk bijvoorbeeld aan iPads en Bee-Bots, waarmee kinderen spelenderwijs leren programmeren. Groep 3 werkt naast enkele chromebooks vooral op papier, omdat het belangrijk is dat deze kinderen veel schrijven. Vanaf groep 4 werken alle kinderen met een chromebook. Hierop wordt de verwerking van rekenen, taal en spelling gedaan. Snappet, de verwerkingssoftware van de methodes, is adaptief. Dat betekent dat die zich aanpast aan het niveau van het kind.

Zelfstandigheid

Vanaf groep 5 werken onze kinderen met een weektaak. Ze plannen hierbij hun eigen taken in en moeten zorgen dat alles op tijd af is. Op deze manier leren kinderen om de regie te nemen en zelfstandig te zijn. Dit maakt ze deels verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling. Het zorgt er ook voor dat de motivatie om te leren groter wordt.

Samenwerken

Wij bevorderen het zelfstandig werken, maar ook het samenwerken. Samenwerken, vragen stellen en probleemoplossend denken zijn belangrijke aspecten binnen ons onderwijs. We maken je kind nieuwsgierig naar zichzelf, de ander en de wereld om zich heen.